KRACHTTRAINING VOOR VROUWEN

Deel 3: ik val niet af ondanks ik overal op let!

 

Ik doe iedere dag cardio, doe 3 x aan krachttraining per week en mijn eten track ik ieder dag helemaal afgewogen.” Mijn spiermassa groeit nog niet en ik val ook niet af.

Bij Stofberg Vandaag kijken we dan verder. Hoe zit het eigenlijk met jouw slaap? Hoe zit het eigenlijk met jouw rust momenten? En heb je stress? Of heb je misschien al langdurige stress? Heb je fysieke klachten? Heb je een trage schildklier?

Kan je op meer van deze vragen antwoorden; “Dat is niet optimaal op het moment”. Dan is er werk aan de winkel!

Voordat je echt überhaupt progressie kan gaan boeken is het belangrijk om je leefstijl factoren in balans te brengen.

Ben jij niet uitgerust, dan kan jouw lichaam niet optimaal functioneren. Je bent minder gefocust en verlaagt een korte nacht de hartritme variabiliteit en maximale zuurstofopname. Hierdoor is het te verwachten dat er slechtere prestaties geleverd worden wanneer er te weinig geslapen wordt.

 

Hoe zit het met stress? Heel simpel uitgelegd. Er dreigt gevaar, met als gevolg hierop een acute angst- en stressreactie. Als gevolg hiervan produceert het lichaam grote hoeveelheden adrenaline en cortisol. De bloeddruk en hartslag gaan omhoog, spieren worden gespannen, haren komen rechtop te staan, de zintuigen worden scherpen en de pijngevoeligheid daalt naar een zeer laag niveau. Hierdoor is het lichaam voorbereid op een gevecht, een vlucht of een bevriezing. Als het gevaar is geweken, produceert het lichaam endorfine en dopamine om de balans weer te herstellen.

 

Maar blijft jouw lichaam in een staat van stress? Dan zal jouw lichaam cortisol en adrenaline blijven produceren, wat kan leiden tot verschillende te korten.

Alle lichaamsfuncties die in perioden van stress onder druk staan kunnen hier op den duur blijvende schade van ondervinden. De voortdurende belasting (bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel), uitputting (bijvoorbeeld de bijnieren) en beschadigingen (bijvoorbeeld bloedvaten en het immuunsysteem) kunnen tal van aandoeningen veroorzaken.

De uiteindelijke tekorten aan cortisol, als gevolg van uitputting van de bijnieren kan leiden tot een daling van de bloedsuikerspiegel en het energieniveau.

Het uiteindelijke gevolg van het lang verkeren in de uitputtingsfase kan een burn-out tot gevolg hebben. ‘Opgebrand’ dus, waarbij totale verzwakking van alle systemen (immuunsysteem, bloedsuikerspiegel, hersenfuncties, ademhaling, bloedsomloop) het gevolg is.

 

Oorzaken van Laaggradige ontstekingen?

  • Een hoge bloedsuikerspiegel veroorzaakt door het eten van snelle koolhydraten en/of insulineresistentie.
  • Hyper permeabele darm (lekkende darm syndroom), voedselallergie, voedselintolerantie en andere voedselovergevoeligheden.
  • Te veel eetmomenten, die een reactie van het immuunsysteem uitlokken.
  • Inactief leven
  • Langdurige stress
  • Langdurige ongezonde leefstijl

 

Bij laaggradige ontsteking is sprake van een chronische ontsteking. Hierbij is het immuunsysteem chronisch continu actief, maar op zo’n laag niveau dat er geen klassieke ontstekingsverschijnselen zoals roodheid, gezwollenheid en pijn optreden. Ook is het nauwelijks in het bloed meetbaar.

 

Wat kan je doen om deze laaggradige ontstekingen aan te pakken?

  • Afvallen
  • Bloedsuiker stabiliseren en verlagen indien nodig (evt. met intermitted fasting)
  • Darmwerking optimaliseren
  • Trainingen aanpassen
  • Stressreductie
  • Koude training
  • Juiste ademhaling

Een ander gevolg is moeite met afvallen. Als je wil afvallen worden er vetcellen afgebroken. Hierbij komt de inhoud van de vetcel vrij. Vetcellen worden echter vaak gebruikt om schadelijke stoffen op te slaan ter bescherming van het lichaam. Indien het lichaam al in overdrive werkt en het immuunsysteem al te druk bezig is of uitgeput is, dan zal het lichaam het niet toestaan om ook nog eens vetcellen af te breken en het immuunsysteem nog meer bloot te stellen aan schadelijke stoffen. Eet je weinig en val je toch niet af? Misschien weet je nu eindelijk waarom.

 

Herken jij je hierin? En wil je graag aan de slag om jezelf beter te voelen?

Stuur een mailtje naar info@stofbergvandaag.nl of nikki@stofbergvandaag.nl en wij helpen jou heel graag met jouw doel!